حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

لوبیا چیتی و مزایای آن

لوبیا چیتی

مزایای لوبیا چیتی

لوبیا چیتی دارای پس‌زمینه‌ای بژ رنگ است که اشکالی قهوه‌ای مایل به قرمزرنگ در آن موج می‌زند. دانه‌های لوبیا چیتی بسیار زیبا نقاشی شده‌اند، ازاین‌رو به آن‌ها در لاتین ”پینتو“ گفته می‌شود که در اسپانیایی به معنای نقاشی می‌باشد. زمانی که لوبیا چیتی را می‌پزید، رنگ‌های آن ناپدید می‌شود و دانه‌های آن به صورتی زیبایی تغییر رنگ می‌دهند.

ارزش غذایی

دانه‌های لوبیا چیتی دارای ارزش گلیسمی (GI) پایینی هستند. ۱ لیوان (۱۷۱ گرم) لوبیا چیتی پخته‌شده،‌ حاوی موارد زیر می‌باشد:لوبیا چیتی

  • کالری: ۲۴۵
  • مولیبدن:‌ ۲۸۵ درصد
  • فولات:‌ ۷۴ درصد
  • فیبر: ۵۵ درصد
  • مس:‌ ۴۱ درصد
  • فسفر:‌ ۳۶ درصد
  • منگنز:‌ ۳۳ درصد
  • پروتئین:‌ ۳۱ درصد
  • ویتامین B1: 28 درصد
  • منیزیم: ۲۰ درصد
  • آهن: ۲۰ درصد

موارد بالا بیانگر این مطلب است که با مصرف یک لیوان لوبیا چیتی پخته‌شده در روز، شما می‌توانید چند درصد از مواد معدنی موردنیاز بدن خود را برای مصرف روزانه‌ی خود بدست آورید.

فواید سلامتی لوبیا چیتی

لوبیا چیتی همانند اکثر لوبیاهای دیگر،‌ یک منبع بسیار مفید از فیبرهای کاهش‌دهنده‌ی کلسترول می‌باشد. میزان زیاد فیبر موجود در دانه‌های لوبیا چیتی، علاوه بر کاهش کلسترول،‌ مانع افزایش قند خون نیز می‌شود و به همین دلیل است که به افراد مبتلا به دیابت که بدن‌ آن‌ها در مقابل انسولین مقاومت نشان می‌دهد و همچنین افرادی که هیپوگلیسمی (افت شدید قند خون) دارند، مصرف لوبیا چیتی توصیه می‌شود.

لوبیا چیتی، زمانی که با دانه‌های کاملی همچون برنج قهوه‌ای ترکیب می‌شود، پروتئین با کیفیت و تقریباً بدون چربی اضافی را فراهم می‌کند. علاوه بر این لوبیا چیتی منبعی عالی از مولیبدن، فولات، پروتئین، ویتامین B1، ویتامین B6 و همچنین مواد معدنی مانند مس،‌ فسفر، آهن، منیزیم،‌ منگنز و پتاسیم می‌باشد.

  1. منبع عالی فیبر

اگر نموداری از غذاهایی که دارای فیبر هستند را مشاهده کنید،‌ درخواهید یافت که حبوبات دارای میزان فیبر بالایی هستند. لوبیا چیتی، مانند لوبیاهای دیگر دارای محتوای بالایی از فیبر رژیمی می‌باشد. در یک فنجان لوبیا چیتی پخته‌شده به میزان ۱۵ گرم فیبر موجود می‌باشد. فیبر محلول،‌ یک ماده‌ی ژل‌مانند است که در دستگاه گوارش با صفرا (که حاوی کلسترول می‌باشد) ترکیب می‌شود و از بدن خارج می‌گردد. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که فیبر محلول نه‌تنها به افزایش حجم مدفوع کمک می‌کند بلکه در جلوگیری از یبوست نیز مؤثر است، همچنین از اختلالات گوارشی مانند سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و دیورتیکولوز، پیشگیری می‌کند.

  1. کاهش خطر حمله‌ی قلبی

مطالعه‌ای بر روی بیش از ۱۶۰۰۰ مرد میانسال در ایالات‌متحده،‌ فنلاند، هلند،‌ ایتالیا، یوگسلاوی سابق، یونان و ژاپن انجام گرفت و به مدت ۲۵ سال ادامه داشت، نشان‌دهنده‌ی این مطلب بود که الگوهای غذایی معمولی این کشورها عبارتند از:‌لوبیا چیتی

  • مصرف بالای محصولات لبنی در شمال اروپا
  • مصرف بالای گوشت در ایالات‌متحده
  • مصرف فراوان سبزیجات،‌ حبوبات،‌ ماهی و شراب در جنوب اروپا
  • و مصرف زیاد غلات،‌ سویا و ماهی در ژاپن
این مطلب را از دست ندهید:  دال عدس و مزایای آن

زمانی که دانشمندان این داده‌ها را با احتمال خطر حمله‌ی قلبی در این کشورها بررسی کردند، متوجه شدند که مصرف زیاد حبوبات می‌تواند تا میزان ۸۲ درصد احتمال خطر حمله‌ی قلبی را کاهش دهد.

سهم لوبیا چیتی در سلامت قلب تنها منحصر به وجود فیبر نمی‌باشد، بلکه مقدار قابل‌توجهی از فولات،‌ منیزیم و پتاسیم موجود در این دانه‌ها نیز در عملکرد قلب، نقشی مثبت دارد. فولات باعث کاهش سطح هموسیستئین  می‌شود که یکی از اسیدهای آمینه می‌باشد و در فرایند متابولیسم بدن نقش بسزایی دارد. افزایش سطح هموسیستئین احتمال خطر حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و بیماری‌های عروقی را به میزان ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. برآورد شده است که مصرف ۱۰۰ درصد ارزش روزانه (DV) فولات،‌ به‌تنهایی باعث کاهش ۱۰ درصدی حملات قلبی در ایالات‌متحده شده است.

دانه‌های لوبیا چیتی منبع خوبی از منیزیم نیز هستند که باعث سلامت قلب و عروق می‌شود. هنگامی‌که منیزیم کافی در بدن موجود باشد، رگ‌ها و عروق با آرامش فعالیت می‌کنند. این امر موجب می‌شود تا خون،‌ اکسیژن و مواد مغذی در سراسر بدن به‌سادگی،‌ جریان داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود منیزیم علاوه بر این موجب افزایش آسیب رادیکال‌های آزاد نیز می‌شود.

پتاسیم، در انتقال عصب و انقباض تمام عضلات ازجمله قلب، نقش مهمی دارد. پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی است که برای حفظ فشارخون و عملکرد قلب ضروری می‌باشد. یک فنجان لوبیا چیتی پخته‌شده حاوی ۷۴۶ میلی‌گرم پتاسیم و تنها ۷/۱ میلی‌گرم سدیم است که برای جلوگیری از فشارخون بالا و محافظت در برابر آترواسکلروز، بسیار مفید می‌باشد. مطالعه‌ای بر روی بیش از ۴۰۰۰۰ نفر برای مدت‌زمانی معادل ۴ سال نشان داد افرادی که غذاهایی حاوی میزان بالای پتاسیم،‌ منیزیم و فیبر مصرف می‌کنند، خطر سکته‌ی مغزی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

  1. تثبیت قند خون

فیبر رژیمی موجود در لوبیا چیتی، علاوه بر تأثیر مثبت در سیستم گوارش و قلب و عروق، در یکسان نگاه‌داشتن میزان قند خون نیز مؤثر است. اگر شما انسولین مصرف می‌کنید یا هیپوگلیسمی یا دیابت دارید، لوبیا چیتی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مطالعات بیانگر این مطلب است، افرادی که در رژیم روزانه‌ی خود به میزان ۵۰ گرم فیبر  دریافت می‌کنند در مقایسه با کسانی که تنها ۲۴ گرم فیبر مصرف می‌کنند، گلوکز پلاسما (قند خون) و انسولین (هورمونی که قند خون را به سلول وارد می‌کند)، در خون آن‌ها دارای سطحی به‌مراتب پایین‌تر می‌باشد و همچنین کلسترول خون آن‌ها به میزان ۷ درصد کاهش داشته است.

  1. خاصیت سم‌زدایی

لوبیا چیتی دارای منبعی عالی از مولیبدن است. مولیبدن مسئول سم‌زدایی سولفیت‌ها می‌باشد. سولفیت‌ها نوعی نگه‌دارنده هستند که به‌طورمعمول به غذاهای آماده افزوده می‌شوند. افرادی که به سولفیت حساس هستند، ممکن است بعد از مصرف، دچار ضربان قلب، سردرد یا عدم تمرکز شوند. اگر تا بحال به سولفیت واکنش نشان داده‌اید، باید مصرف غذاهایی که دارای مولیبدن هستند را افزایش دهید.

  1. آهن و انرژی

زنان در دوران قاعدگی،‌ بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند، مصرف لوبیا چیتی می‌تواند ایده‌ای عالی برای جبران این کمبود باشد. برخلاف منبع دیگر آهن، یعنی گوشت قرمز، لوبیا چیتی دارای کالری پایینی می‌باشد و در ضمن تقریباً بدون چربی است. آهن جزء جدایی‌ناپذیر هموگلوبین محسوب می‌شود که وظیفه‌ی آن انتقال اکسیژن از ریه‌ها به تمام سلول‌های بدن است. زنان باردار یا شیرده و کودکان و نوجوانان در سن رشد، از افرادی هستند که نیاز بیشتری به آهن دارند.

  1. مس و منگنز

لوبیا چیتی منبعی عالی از منگنز و مس می‌باشد. این دو ماده‌ی معدنی عوامل اصلی آنزیم اکسیداتو هستند. این آنزیم منبع سوپر اکسید دیسموتاز نامیده می‌شود. وظیفه‌ی سوپر اکسید دیسموتاز، نابودن کردن رادیکال‌های آزادی است که در میتوکندری (کارخانه‌های تولید انرژی در سلول‌های بدن) تولید می‌شوند.

این مطلب را از دست ندهید:  لوبیا سفید و 7 مزیت سلامتی آن که باید بدانید

مس برای فعالیت لیزیل اکسیداز ضروری است. لیزیل اکسیداز، آنزیمی است که در کلاژن و الاستین وجود دارد و در انعطاف‌پذیری رگ‌ها، استخوان‌ها و مفاصل نقش مثبتی ایفا می‌کند.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، آهن عمدتاً به‌عنوان بخشی از هموگلوبین استفاده می‌شود که مولکول مسئول انتقال و انتشار اکسیژن در تمام بدن است. اما سنتز هموگلوبین بر مس متکی است. بدون مس،‌ آهن در گلبول‌های قرمز قابل‌استفاده نیست. خوشبختانه مادر طبیعت هردوی این مواد معدنی را در دانه‌های لوبیا چیتی فراهم آورده است.

  1. حفظ حافظه با تیامین

تیامین یا همان ویتامین B1 در واکنش‌های آنزیمی،‌ برای تولید انرژی مشارکت دارد و برای سلول‌های مغزی حیاتی می‌باشد. تیامین برای سنتز استیل کولین ضروری می‌باشد. استیل کولین انتقال‌دهنده‌ای مهم برای حفظ حافظه است و کمبود آن عامل مهمی در اختلالات مرتبط با پیری همچون آلزایمر می‌باشد. بیماری آلزایمر به‌وضوح با کاهش استیل کولین همراه است.

  1. پروتئین بالا

اگر شما می‌خواهید جایگزینی برای گوشت قرمز پیدا کنید، ناچارید از حبوبات و ازجمله از لوبیا چیتی استفاده کنید. لوبیا چیتی منبعی مهم از پروتئین محسوب می‌شود و وقتی با حبوبات دیگری همچون برنج قهوه‌ای ترکیب شوند،‌ پروتئینی قابل‌مقایسه با گوشت قرمز و مواد لبنی خواهند داشت، البته باید این را هم در نظر بگیریم که کالری و چربی اشباع‌شده‌ی پایینی را فراهم می‌کنند. زمانی که شما پروتئین موردنیاز بدن را از لوبیا چیتی فراهم می‌کنید، میزان سطح قند خون خود را نیز تثبیت می‌کنید. در یک فنجان لوبیا چیتی پخته‌شده، به میزان ۱۵ گرم پروتئین وجود دارد.

کلیدواژه : pentoلوبیاچیتی
لیلی شکیبا
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X