حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

لوبیا قرمز و ۵ مزیت سلامتی که باید درباره‌ی لوبیا قرمز بدانید

لوبیا قرمز

۵ مزیت سلامتی که باید درباره‌ی لوبیا قرمز بدانید

اگر از لوبیا در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید، حتماً می‌دانید که آن‌ها یکی از مناسب‌ترین غذاهای طبیعی موجود هستند. با توجه به مشخصات تغذیه‌ای قابل‌توجه لوبیا قرمز و پروتئین بالای موجود در آن،‌ از این دانه به‌عنوان ”گوشت فقرا” یاد می‌کنند. این دانه‌های قرمزرنگ، مزایای سلامت فراوانی را با خود به ارمغان می‌آورند. در ادامه به بررسی برخی از خواص سلامتی لوبیا قرمز می‌پردازیم.

۱-سلامت دستگاه گوارش

انواع لوبیا‌ها، منبع خوبی از فیبر هستند. لوبیا قرمز نیز از این امر مستثنی نیست. در یک فنجان لوبیای پخته‌شده، بسته به نوع لوبیا، فیبر موجود در حدود ۷ تا ۸ گرم می‌باشد. لوبیا یک منبع فوق‌العاده از فیبر نامحلول می‌باشد که این فیبر،‌ عمدتاً در پوست لوبیا یافت می‌شود. فیبر باعث سلامت دستگاه گوارش و بخصوص روده می‌شود. این ماده دستگاه گوارش را فعال‌تر می‌کند، درنتیجه باعث افزایش میزان مدفوع فرد می‌گردد و پزشکان آن را برای درمان یبوست توصیه می‌کنند. همه‌ی انواع لوبیا،‌ منبع خوبی از فیبر هستند و همین امر برای دانه‌های لوبیا قرمز صادق است. لوبیا قرمز، نیز مانند انواع حبوبات و لوبیاها، حاوی نشاسته‌ی مقاومتی می‌باشد. نشاسته‌ی مقاومتی نوعی کربوهیدرات است که مانند فیبر رژیمی عمل می‌کند. نشاسته‌ی مقاومتی و فیبر موجود در دانه‌های لوبیا، با کمک به تغذیه‌ی باکتری‌های مفید موجود در روده‌ی بزرگ، به حفظ سلامت کولون‌ کمک می‌کنند و باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شوند.

۲-سلامت قلب و عروق

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز از جهات گوناگون باعث سلامت قلب می‌شود. لوبیا قرمز، منبع پروتئین گیاهی باکیفیت عالی و بدون کلسترول می‌باشد. در یک فنجان لوبیای پخته‌شده، به مقدار ۸ گرم پروتئین وجود دارد. اگر در سبد غذایی خود لوبیا را جایگزین استفاده از گوشت کنید و بجای چندین بار استفاده از گوشت در یک هفته،‌ مصرف لوبیا را افزایش دهید، می‌توانید به میزان قابل‌توجهی مصرف چربی اشباع‌شده که باعث افزایش کلسترول می‌شود را کاهش دهید. علاوه بر این، فیبر موجود در لوبیا قرمز  باعث تعادل سطح کلسترول خون می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید:  دال عدس و مزایای آن

لوبیا قرمز شامل مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم و پتاسیم می‌باشد. این‌ها سه ماده‌ی معدنی هستند که نقش کلیدی در کنترل فشارخون ایفا می‌کنند. در هر فنجان لوبیای پخته‌شده، به میزان ۳۲ میلی‌گرم کلسیم، ۶۰ میلی‌گرم منیزیم و بیش از ۶۰۰ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد. این مواد معدنی علاوه بر کمک به فعالیت قلب، در جلوگیری از گرفتگی عضلات نیز شما را یاری می‌دهند.

دانه‌های لوبیا قرمز حاوی فولات زیادی (در هر فنجان پخته‌شده در حدود ۱۱۵ تا ۱۴۰ میکروگرم) می‌باشند. فولات نیز به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. دریافت مقدار کافی از فولات، باعث کاهش سطح هموسیستئین خون می‌شود، توجه داشته باشید که میزان بالای هموسیستئین خون با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است.

۳- مدیریت وزن

لوبیا قرمز، همانند حبوبات دیگر، برای انواع رژیم غذایی، چه برای کاهش وزن و چه برای جلوگیری از افزایش وزن مفید است. پروتئین موجود در دانه‌های لوبیا قرمز، به‌راحتی جذب بدن می‌شوند و این بدین معناست که افرادی که از لوبیا قرمز و بطور کلی از حبوبات در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، زودتر احساس سیری می‌کنند. خوردن غذاهایی که حاوی پروتئین بالایی هستند به همراه تمرینات مقاومتی، جهت کاهش وزن، می‌تواند در تعادل بافت چربی بدن به شما کمک کند، که به‌نوبه‌ی خود باعث توقف متابولیسم بدن می‌شود.

۴- جلوگیری از دیابت

اکثر مواد غذایی که برای سلامت قلب و عروق مفید هستند و همچنین به مدیریت وزن کمک می‌کنند، در جلوگیری از دیابت نوع ۲ مؤثرند، همین امر برای دانه‌های لوبیا قرمز نیز صادق است. تأثیر لوبیا قرمز بر دیابت، عمدتاً به دلیل فیبر و مواد نشاسته‌ی مقاوم موجود در این دانه‌ها می‌باشد. فیبر و نشاسته‌ی مقاوم به کنترل جذب مواد غذایی کمک می‌کنند. فیبر رژیمی و نشاسته‌ی مقاومتی موجود در لوبیا قرمز، باعث کاهش سرعت گلوکز خون می‌شوند و این خود از بروز دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۰۴ در انجمن تغذیه‌ی بالینی آمریکا منتشر شد، افرادی که در رژیم خود از مواد غذایی با فیبر بالا استفاده می‌کنند، نسبت به افراد دیگر، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

این مطلب را از دست ندهید:  کشمش پلویی قرمز و مزایا و اثرات جانبی آن

۵- جلوگیری از سرطان

دانه‌های لوبیا قرمز از چند جهت برای مقابله با سرطان مفید هستند. فیبر موجود در لوبیا قرمز، می‌تواند به جلوگیری از سرطان پستان کمک کند. طبق تحقیقاتی که محققان هاروارد در سال ۲۰۱۶ انجام دادند، مشخص شد زنانی که در دوران نوجوانی خود از مواد غذایی با فیبر بالا استفاده کرده‌اند، به میزان قابل‌توجهی، کمتر از سایرین با مشکل سرطان پستان مواجه شده‌اند.

دانه‌های لوبیا قرمز ازلحاظ آنتی‌اکسیدان، غنی هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب رادیکال‌های آزاد، که نهایتاً منجر به سرطان می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. لوبیا قرمز ظرفیت جذب اکسیژن بالایی دارد، این بدین معناست که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن‌ها در برابر آسیب‌ رادیکال‌های‌ آزاد مؤثر هستند. طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۱۰، لوبیا قرمز دارای رتبه‌ی ORAC می‌باشد و بر اساس این نظریه لوبیا قرمز، حدود ۱۰ برابر بیشتر از نخود و ۵ برابر بیشتر از لوبیا دریایی دارای آنتی‌اکسیدان می‌باشد.

کلیدواژه : لوبیا قرمز
لیلی شکیبا
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X