حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

لوبیا سفید و ۷ مزیت سلامتی آن که باید بدانید

لوبیا سفید

۷ مزیت سلامتی لوبیا سفید که باید بدانید

لوبیا سفید به‌عنوان منبع مهمی از کربوهیدرات بشمار می‌آید و از آن می‌توانید در تمامی وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. دانه‌های لوبیا سفید حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی هستند که برای همه مفید می‌باشند. بعد از خواندن این مقاله به‌احتمال‌زیاد  هیجان‌زده خواهید شد، موقعی که بدانید این دانه‌های سفیدرنگ دارای چه خواصی هستند و چقدر می‌توانند برای سلامتی ما مفید باشند. در ادامه به بررسی ۷ مزیت سلامتی لوبیا سفید خواهیم پرداخت.

  1. شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی (GI) مواد غذایی، به رتبه‌بندی غذاهای مختلف از لحاظ تأثیر بر میزان قند خون شما اشاره دارد. غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا می‌توانند میزان سطح قند خود را به‌سرعت افزایش و بلافاصله این میزان را کاهش دهند. لوبیا سفید می‌تواند حتی ساعت‌ها پس از مصرف، به شما احساس خستگی‌ناپذیری و انعطاف‌پذیری دهد. غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند، منبع انرژی پایداری برای مدت طولانی می‌باشند و قند خون پایدار می‌تواند باعث ایجاد تمرکز ذهنی بیشتر شود. همه‌ی لوبیاها و از آن جمله لوبیا سفید، دارای شاخص گلیسمی (GI) بین ۱۰ تا ۴۰ می‌باشند که این مقدار جزء شاخص‌های پایین به‌حساب می‌آید.

در حقیقت از لوبیا سفید برای کمک به کاهش شاخص گلیسمی (GI) سایر مواد غذایی نیز استفاده می‌شود. مصرف لوبیا سفید با وعده‌های غذایی مختلف به شما کمک می‌کند انرژی خود را به بهترین وجه حفظ کنید. اگر می‌خواهید شیوه‌ی زندگی سالمی را پیش رو داشته باشید، باید از مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین، مانند لوبیا سفید استفاده کنید تا مطمئن شوید که بیشترین بهره را از آن ماده‌ی غذایی برده‌اید.

  1. منبع عالی پروتئینلوبیا سفید

پروتئین، سنگ بنای مهم رژیم غذایی سالم است. اگر شما در طول روز بطور مستمر فعالیت دارید، پروتئین در حفظ و سلامت عضلات به شما کمک می‌کند، پس اگر به دنبال افزایش حجم و قدرت عضلات خود هستید، توصیه می‌شود بعد از تمرینات شدید از پروتئین استفاده کنید تا در رشد عضلات خود موفق باشید.

این مطلب را از دست ندهید:  هل سبز و یازده مزیت استفاده از آن

خوشبختانه تنها راه دسترسی به پروتئین، گوشت نیست! لوبیا سفید یک منبع غنی از کربوهیدرات و پروتئین می‌باشد. درواقع هر بشقاب از لوبیا سفید پخته‌شده، حاوی ۱۸ گرم پروتئین است که جایگزین مناسبی از گوشت برای گیاه‌خواران و همچنین گوشت‌خوارانی که قصد دارند رژیم غذایی خود را رعایت کنند،‌ می‌باشد.

  1. منبع فوق‌العاده‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها

در سال‌های اخیر، پزشکان و بطور کلی همه‌ی کسانی که برای سلامت جامعه می‌کوشند، کلمه‌ی آنتی‌اکسیدان را به زبان می‌آورند و این بدین دلیل است که آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت بدن بسیار مفید هستند. آنتی‌اکسیدان در مواد غذایی زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به لوبیا سفید اشاره کرد. در اینجا برخی از مزایای مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را باهم مشاهده می‌کنیم:

  • بهبود سلامت قلب
  • عملکرد بهتر مغز
  • سلامت چشم
  • سلامت پوست
  • جوان‌سازی بدن

همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها، از سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد باعث آسیب سلول‌ها می‌شوند و می‌توانند موجب بیماری‌های مزمنی مانند آلزایمر،‌ بیماری‌های قلبی و انواع سرطان شوند. بطور کلی آنتی‌اکسیدان‌ها به تقویت قدرت بدن و توانایی آن برای مبارزه با انواع بیماری‌ها کمک می‌کنند. انتخاب لوبیا سفید، در رژیم غذایی برای یک یا دو بار در هفته،‌ روشی مطمئن برای دریافت مقدار لازم آنتی‌اکسیدان موردنیاز بدن می‌باشد.

  1. تأمین فیبر موردنیاز بدن

لوبیا سفید منبع غنی از فیبر می‌باشد، که یکی دیگر از مواد ضروری برای یک زندگی سالم است. یکی از دلایل اینکه افراد، سطح بالایی از فیبر را در رژیم غذایی خود حفظ می‌کنند این است که سیستم گوارشی سالمی داشته باشند. فیبر موجود در دانه‌های لوبیا سفید بر روی اسیدهای صفراوی تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را از بدن حذف می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید:  لوبیا چیتی و مزایای آن

دو نوع فیبر وجود دارد، فیبرهای حلال و غیر حلال. فیبر حلال بهترین نوع فیبر می‌باشد و به حفظ سلامت دستگاه گوارش بدن کمک می‌کند. لوبیا سفید یک منبع عالی از فیبر حلال بشمار می‌رود و تنها یک اونس (یک فنجان یا ۲۰۲ گرم) لوبیای پخته‌شده حاوی حدود ۴۵ درصد مصرف روزانه‌ی فیبر رژیمی می‌باشد.

  1. دارای خواص ضدعفونی

مصرف لوبیا سفید بصورت منظم در رژیم غذایی، می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که مولیبدن موردنیاز بدن خود را تأمین کنید. مولیبدن به شما کمک می‌کند تا سلامت خود را حفظ کنید. این ماده‌ی معدنی برای اولین بار در سال ۱۷۷۸ شناخته شد و با وجود مطالعات زیادی که روی آن انجام‌گرفته است، هنوز نیز بصورت کامل شناخته‌نشده است.

صرف‌نظر از شناخت آن، مولیبدن عنصری بسیار ضروری و مهم به شمار می‌رود، زیرا می‌تواند آنزیم‌های مختلف سم‌زدایی را ایجاد و فعال کند. از آن جمله می‌توان به آنزیم‌های سولفیت اکسید از و آلدئید اکسید از اشاره کرد. این سم زداینده‌ها می‌توانند مواد سمی مخمر، قارچ،‌ الکل و سولفیت‌های خطرناکی که شما هر روزه مصرف می‌کنید را خنثی کنند.

  1. منبع منیزیم موردنیاز بدن

لوبیا سفید یک منبع منحصربه‌فرد از منیزیم می‌باشد. تنها در یک فنجان لوبیای پخته‌شده به میزان ۸/۱۱۲ میلی‌گرم منیزیم وجود دارد. این مقدار معادل یک‌سوم مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه‌ی هر فرد می‌باشد. چند مزیت منیزیم برای بدن عبارت‌اند از:‌لوبیا-سفید

  • تنظیم پتاسیم و کلسیم
  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود هضم غذا
  • بهبود سلامت قلب
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • پیشگیری از گرفتگی عضلات
  • جلوگیری از سردردهای میگرنی
  • درمان بی‌خوابی
  • آرامش اعصاب و روان
  1. کمک به کاهش وزن

همان‌طور که قبلاً ذکر شد،‌ لوبیا سفید دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی می‌باشد که موجب افزایش سطح انرژی روزانه‌ی شما می‌شود. پایین بودن شاخص گلیسمی (GI) به کیفیت کاهش وزن شما نیز کمک می‌کند. هنگامی‌که سطح قند خون شما بالا می‌رود، بدن شما به‌طور طبیعی سطح تولید انسولین را افزایش می‌دهد. این فرایند می‌تواند سطح گلوکز را کاهش دهد. اگر سطح قند خون شما بیش‌ازحد بالا باشد، باعث می‌شود که قند به‌عنوان چربی در بدن ذخیره شود. لوبیا سفید با تولید مهارکننده‌هایی مانند آلفا آمیلاز، جذب کربوهیدرات‌ها را کند می‌کند و درنتیجه باعث کاهش میزان چربی می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید:  دارچین و 13 مزیتی که آن را ادویه‌ی شماره یک جهان کرده است

درنهایت، افزایش سطح انرژی در طور روز، نیاز شما به وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب، حفظ مواد غذایی که حاوی شاخص گلیسمی (GI)  پایینی هستند، مانند لوبیا سفید، راهی مطمئن برای بهبود کاهش وزن شما به‌حساب می‌آید.

کلیدواژه : لوبیا سفید
لیلی شکیبا
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X