نخود و ۸ دلیل بزرگ برای استفاده از آن
دیدگاه‌ها برای نخود و ۸ دلیل بزرگ برای استفاده از آن بسته هستند
نخود

۷ دلیل بزرگ برای استفاده از نخود

نُخود یا نَخود که تحت عنوان لوبیای گاربانزو نیز شناخته می‌شود، از خانواده‌ی لوبیا محسوب شده ولی اخیرا محبوب‌ترین عضو خانواده به‌حساب می‌آیند.نخود نخود، طی هزاران سال در کشورهای خاورمیانه تولیدشده است و طعم و مزه‌ی دانه‌های آن می‌تواند طعم‌های متفاوتی را به غذاهای دیگر اضافه کند. نخود به‌عنوان یک منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرها است و ازلحاظ سلامتی، دارای مزیت‌های فراوانی می‌باشد که از آن جمله می‌توان به بهبود هضم غذا، کمک به مدیریت وزن و کاهش بیماری‌های مختلف اشاره کرد.

علاوه بر این نخود‌ دارای پروتئین بالایی می‌باشد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت در رژیم‌های گیاهی باشد.

در این مقاله ۷ دلیل بزرگ استفاده از نخودها و همچنین راه‌هایی برای ترکیب آن‌ها در رژیم غذایی را باهم بررسی می‌کنیم.

۱.نخود محصولی ارزان‌قیمت است که به‌سادگی به رژیم غذایی شما اضافه می‌شود

دانه‌های نخود با توجه به خواص درمانی‌شان، کاملاً مقرون‌به‌صرفه هستند و به‌سادگی می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود اضافه کنید. در انواع گوناگون می‌توانید نخود‌‌ را مصرف کنید. آن‌ها را می‌توانید به سالاد، سوپ یا ساندویچ اضافه کنید. همچنین ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی هوموس و فلافل، نخود‌ له‌شده است. علاوه بر این، با توجه به پروتئین فراوانی که در نخود موجود می‌باشد، می‌تواند جایگزینی مناسب برای گوشت باشد.

نخود‌ غذای بسیار سالمی است. ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین موجود در این دانه‌های ارزشمند، آن را در گروه حبوبات غنی در برابر بیماری‌ها قرار داده است.

۲.مجموعه‌ای از انواع مواد مغذی

نخودها دارای مشخصات تغذیه‌ای چشم‌گیری هستند. در هر اونس (۲۸ گرم) نخود مقدار ۴۶ کالری وجود دارد که تقریباً ۶۷% از این کالری‌ها، از کربوهیدرات‌ها و مابقی از پروتئین و مقداری ناچیزی نیز از چربی‌ها هستند. بصورت مختصر، نخود‌ حاوی مقدار متوسطی از کالری و چندین ویتامین و مواد معدنی می‌باشد و همچنین منبع خوبی از فیبر و پروتئین هستند.

این مطلب را از دست ندهید:  کشمش پلویی قرمز و مزایا و اثرات جانبی آن

۳.نخود به کنترل اشتها کمک می‌کند

پروتئین و فیبر موجود در دانه‌های نخود‌ موجب کنترل اشتها می‌شود. پروتئین و فیبر به تقویت و بهبود هضم غذا کمک می‌کنند و علاوه بر این، پروتئین می‌تواند سطح هورمون‌های کاهش‌دهنده‌ی اشتها را در بدن افزایش دهد و درواقع وجود پروتئین و فیبر در نخود، به‌طور خودکار مصرف کالری شمارا در طول روز و در وعده‌های غذایی کاهش می‌دهد.

در یک تحقیق دانشگاهی، دو گروه ۱۲ نفره از زنان را مورد آزمایش قراردادند. به گروه اول قبل از شروع وعده‌ی غذایی به مقدار ۲۰۰ گرم نخود دادند و به گروه دیگر دو برش نان سفید، و گروهی که نخود خورده بودند در مقایسه با گروه دوم، میزان کالری و اشتهای به‌مراتب کمتری داشتند.

در تحقیقی دیگر در این زمینه مشخص شد، افرادی که برای ۱۲ هفته، به‌طور متوسط روزانه ۱۰۴ گرم نخود‌ مصرف کنند در مقایسه با کسانی که این عمل را انجام نداده‌اند، کالری قابل‌توجهی از مصرف روزانه‌ی خود کاسته‌اند و درنتیجه به وزن متعادل‌تری دست‌یافته‌اند.

تحقیقات بیشتری برای تأیید نقش نخود در کنترل اشتها موردنیاز می‌باشد. بااین‌حال تحقیقاتی که انجام‌شده است گویای این مطلب می‌باشد که نخود، جزء حبوبات ارزشمند محسوب می‌شود و ارزش اضافه کردن به رژیم غذایی را دارد.

۴.نخود از پروتئین‌های گیاهی غنی می‌باشد

نخود منبع خوبی از پروتئین گیاهی می‌باشد و انتخاب خوبی برای افرادی است که محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنند و در اصطلاح گیاه‌خوار هستند. در مقدار ۲۸ گرم نخود حدود ۳ گرم پروتئین موجود است که از این لحاظ با حبوباتی همچون لوبیای سیاه و عدس برابری می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید:  برگ بو و مزایای درمانی آن

پروتئین نخود درزمینهٔ حفظ اشتها به شما کمک می‌کند و همچنین نقش آن در سلامت استخوان‌ها و حفظ قدرت عضلانی بدن شناخته‌شده است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که کیفیت پروتئین نخود‌، بهتر از سایر حبوبات می‌باشد زیرا نخود حاوی تمامی اسیدهای آمینه‌ی ضروری بدن، به‌جز متیونین می‌باشد و برای جبران کمبود میتونین توصیه‌شده است که نخود‌ را با یک منبع پروتئینی دیگر مانند غلات استفاده کنید.

۵.نخود به کنترل وزن شما کمک می‌کندنخود

دانه‌های نخود دارای تراکم‌کالری کمی هستند. این بدین معناست که آن‌ها کالری کمی را نسبت به مقدار مواد مغذی مفیدی که در اختیار بدن قرار می‌دهند، فراهم می‌کنند. مقدار کم‌ کالری دریافتی بدن موجب از دست دادن وزن و تناسب‌اندام می‌شود.

در مطالعه‌ای نشان داده شد، افرادی که نخود‌ مصرف می‌کنند ۵۳ درصد چربی  کمتری دارند و دارای تناسب اندام بهتری نسبت به کسانی هستند که نخود مصرف نمی‌کنند. به‌طورکلی نخود حاوی مقدار متوسطی از کالری و مقدار زیادی فیبر و پروتئین می‌باشد و این تمام چیزی است که برای کاهش وزن نیاز دارید.

۶.نخود قند خون را کنترل می‌کند

دانه‌های نخود‌ دارای شاخص گلیسمی (GI) نسبتاً کمی است. این شاخص نشان‌دهنده‌ی قند موجود در مواد غذایی می‌باشد. علاوه بر این قند و پروتئین که در نخود هم به‌وفور یافت می‌شود در تنظیم قند خون بسیار مؤثر هستند. فیبر باعث جذب کربوهیدرات‌ها می‌شود و کربوهیدرات‌ها دلیل اصلی افزایش سطح قند خون می‌شوند. همچنین خوردن غذاهای غنی از پروتئین، به حفظ سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می‌شود.

یک مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای نشان داد که ۴۵ نفری که هر هفته، ۷۲۸ گرم نخود‌ مصرف کرده بودند، میزان انسولین صبحگاهی خود که عامل مهمی در کنترل قند خون است را کاهش داده‌اند.

این مطلب را از دست ندهید:  عدس و 11 مزیت سلامتی آن

۷.نخود به هضم غذا کمک می‌کند

فیبر موجود در نخود، نقش اصلی را در سلامت گوارش افراد ایفا می‌کند. فیبر نخود عمدتاً محلول است به این معنا که با آب ترکیب می‌شود و یک ماده‌ی ژل‌مانند در دستگاه گوارش ایجاد می‌کند. این فیبر محلول می‌تواند باعث افزایش باکتری‌های سالم در روده شود و همچنین از رشد بیش‌ازاندازه‌ی باکتری‌های ناسالم جلوگیری کند. بنابراین می‌تواند موجب کاهش خطر برخی بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و سرطان روده‌ی بزرگ شود.

به‌طور خلاصه، دانه‌های کرم‌رنگ نخود‌ به‌سادگی در دسترس همه قرار دارند و شما می‌توانید آن‌ها را در سبد خرید خود جای دهید. نخود می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. علاوه بر این نخود‌ خوشمزه است و مطمئناً ازلحاظ مزایای سلامتی یکی از ارزشمندترین حبوبات به‌حساب می‌آید.

0

بالا

X